Pages

Followers

Thursday, September 26, 2013

patah tumbuh, susah dikau ku cari


Bismillah,

sayu. sebak. sedih. 3 perkataan yang berlegar dan bermain difikiran dan perasaan aku waktu ini. Sungguh aku tidak mengenali beliau secara rapat. Namun, kehilangan satu mata dari rantai perjuangan ini membuatkan aku sedih. Benar, kematian itu pasti. Dan setiap amalan akan dihisab dan dipersembahkan kepada Allah subhanahu wa taala ketika kembali menemui Nya.

26 September 2013, jam 11 pagi. Telah sampai berita kematian Ustaz Azizan, bekas Menteri Besar Kedah. Moga Allah menempatkan beliau bersama para syuhada dan solihin. In sya Allah.


Kematian itu pasti.

Dalam sibuk kita menguruskan hal-hal dunia, berpencak di medan tarbiyah, siyasah dan dakwah, sama-sama kita meneliti adakah ia semakin mendekatkan kita pada Allah atau menambahkan ujub dan segala penyakit hati. Kematian adalah sebaik-baik peringatan buat mukmin agar selalu memperbaharui niat dan membersihkan hati dan amal dari segala maksiat kepada Allah subhanahu wa taala. Sesungguhnya, tiap amal itu bermula dari niat.

Sayu hati melihat gambar ini. Meskipun bukan anak jati Kedah dan hanya berjumpa sekali Ustaz Azizan, namun rabitah hati dari Illahi tetap menghantar perasaan sayu dan sedih kepada sebuah kehilangan permata dakwah.

Sama-sama sedekahkan Al-Fatihah buat Ustaz Azizan.
Selamat menunggu janji dari Allah subhanahu wa taala.

Di antara orang-orang yang beriman itu, ada yang bersikap benar menunaikan apa yang telah dijanjikannya kepada Allah (untuk berjuang membela Islam); maka di antara mereka ada yang telah selesai menjalankan janjinya itu (lalu gugur syahid), dan di antaranya ada yang menunggu giliran; dan mereka pula tidak mengubah (apa yang mereka janjikan itu) sedikitpun. [ Al-Ahzab:23 ]

moga kita bertemu di sana Ustaz!






No comments: