Pages

Followers

Wednesday, May 25, 2011

Beratnya perjalanan ini ..

BISMILLAH..


Alhamdulillah. Allah masih memberi nikmat untuk hidup,nikmat untuk berkata,nikmat untuk menulis,nikmat untuk bersuka .. Alhamdulillah ..namun ..dengan nikmat ini,berapa ramai yang bersyukur dengan penuh penghayatan ?? Tepuk dada,tanyalah iman ya ikhwan wa akhowat fillah ..untuk diri ku jua ..
dah lame x update blog.. kekurangan teknologi internet di rumah melambat kan pergerakan aku di alam maya ..FB pon aku 'rehat' kejap .. ramai plak yang bertanya..aku sekadar memberi jawapan.. nak 'UZLAH' kejap ..yelah ..terkadang di FB xperasan ..berlaku nya dosa yang tidak sengaja.. berbual xkena..memang xdinafikan,FB boleh memberi 1001 pahala andai betul tindakan kita..namun,FB boleh menjadi sebaliknya andai terleka mengikut nafsu dan tidak mendapat teguran dan nasihat daripada sahabat-sahabat yang ikhlas..
ISLAMIC REVEALED KNOWLEDGE ..IRK.. atau dalam bahasa melayu nya,Ilmu wahyu dan warisan islam.. bersyukur aku pada perancanaanNya..pilihan pertama aku sewaktu mengisi UPU..actually,bukan mudah menjadi orang yang belajar ilmu agama ni ..apatah lagi apabila mengetahui,jika tidak mengamalkan ilmu yang dipelajari adalah Gila dan sia-sia..dek kerana hati yang penuh karat,mungkin hanya memejamkan 'mata' atau pun Allah yang memejamkan'mata' (hati) daripada mengamalkan ilmu yang dipelajari ..Nauzubillahu min zalik..
bukan pelajar irk sahaja ..malah,sesiapa yang mengetahui tentang agama ..seWAJIBnya mereka mengamalkan ..malah memberi tahu kepada semua masyarakat dunia akan isi ilmu itu ..amat besar kemurkaan Allah,andai kita mendiamkan kebenaran ataupun dengan bahasa mudah nya menjadi syaitan bisu ..Nauzubillah...masuk kelas bagaikan mendengar ceramah-ceramah agama ..memang itu pun perkara perlu pelajar irk hadapi tiap-tiap hari ..ade ceramah yang fully arabic..satu patah pon xde bahasa melayu..tapi itu yang perlu pelajar irk bangga kan ..masuk kelas bahasa syurga ..malah itu yang perlu kami tingkatkan..untuk memahami dengan sepenuh pemahaman bahasa Al-quran itu..persiapan yang lengkap untuk masuk ke main campus ..
pelajaran di cfs menjadi semakin menarik apabila ade ustaz yang menerangkan dengan sepenuh hati ..bukan nak compare ustaz2 ni..sume ustaz bagus ..tapi satu yang paling aku suke tentang ustaz ni ..dia suke meangingatkan kami bahawa kami adalah pelajar IRK ..jika ada pelajar yang memakai seluar pendek,atau bergelak ketawa tanpa hala tuju di hadapan FB,itu bukan pelajar IRK ..yelah,ape yang kami belajar dalam core course??? subjek aqidah,fiqh,dirasat al-quran,hadis ..xkan pelajar IRK nak buat perkara pelik2 macam tu ?? jawapan nya,ustaz suruh jawab dalam hati ..tepuk dada,tanya lah iman :)
perjalanan semakin jauh dan panjang ..perjuangan mengejar  cita-cita sendiri dan tanggungjawab membawa agama yang di amanahkan perlu di utamakan .. agama dan cita-cita,aku letak dihadapan..persiapan nya ?persediaan nya ? hanya Allah dan aku sahaja yang tahu .. bersusah-susah dahulu,bersenang-senang kemudian ..yep ..memang mudah nak taip ..nak jadikan realiti perlukan usaha yang tinggi ..musuh dalaman dan luaran perlu di kenalpasti ..paling parah musuh dalaman ..iaitu nafsu aku sendiri..
kepada teman dan sahabat seperjuangan ..aku doakan kite selamat belayar di Gombak nanti ..semoga kita sentiasa di jaga iman dan hati oleh Allah .. tomorrow is mystery..we never know what will happen to us..do pray to Allah always..semoga aku diterima untuk menjadi anak-anak kapal membawa bahtera Islam di sana ..


Akhir sekali,hayati cerita ini ..


Seorang wartawan bertanya Imam al-Syahid tentang dirinya dan meminta 
beliau memperkenalkan dirinya sendiri kepada orang ramai. Beliau berkata: 
“Saya adalah pengembara yang mencari kebenaran. Saya adalah manusia yang 
mencari erti sebenar kemanusiaan. Saya adalah seorang warganegara yang impikan 
sebuah negara yang dihormati, merdeka, tenteram dan hidup harmoni di bawah 
naungan Islam yang murni. 
Saya hanyalah ibarat seorang yang memahami rahsia hidupnya. Justeru dia 
berseru: Sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku hanya untuk Allah tuhan 
sekalian alam, tiada yang mempersekutui-Nya. Inilah yang diperintahkan kepada 
saya dan saya salah seorang yang menyerahkan diri. 
Inilah saya, anda pula siapa?” 


Hasan al-Banna 

Fi Amanillah-saiyidsufi-


p/s:penulis hanya seorang hamba yang tidak terlepas daripada kesilapan.maaf atas segalanya

3 comments:

نور أميرا بنت أمينورالدين said...

Assalamualaikum.

aiwah update juga blog.nice entry kinah.beri peringatan juga kat aku.moga kita sama2 diberi kkuatan dlm mnntut ilmu dan berjuang di jalanNya.aamiiiin.....

nurfaezza said...

wah, nampaknye che amira mendahului dengan komennye..:)peringatan y bermnfaat..semoga kite sentiasa tanasoh (saling nasihat menasihati). ahlan wasahlan ye ke GOMBAK!! akk da lame tgu awok2..:)

keTENANGan said...

Afwan2 .. :D
same2 tanasoh la kite yep mira,akak (^_^)
kami pon xsabor nak masuk gombak ni,nak jadi anak2 kapal kat sane :)