Pages

Followers

Sunday, August 8, 2010

madrasah tarbiyah..

tepat jam 11.30 pagi..aku dan kak faezza da bersiap2..nak menuju ke satu tempat..yang da lame aku xlawati..rindu akan suasana tarbiyah disana..meski pun aku hanya pelajar biasa...dengan didikan dan tarbiyah ustazah dan ustaz di sana..berjaya jua aku menjejak kan kaki ke menare gading..walaupun aku xpenah jumpe lagi sebarang gading kat Uia tu..huhu..menaiki lah kami akan teksi..jam pulak pagi ni..xpe2..sampai sahaje di ktm Nilai..beratur pula..panjang nye barisan..sume nak gi PC Fair barangkali..yang ingin menuju ke Seremban pon ramai..hujung minggu..ramai nak habiskan mase bersame yg tersayang..yang dihalalkan dalam Islam..tersayang yang Haram pon ade gak..nauzubillahu min zalik..macam2 gelagat manusia yg aku tengok..peluk sane peluk sini..macam2..semoga Allah tidak menimpakan bala kepada kite atas dosa2 yg terlampau banyak yg da ade kat muka bumi nih..sebagaimane yg diturunkan kepada umat2 yg terdahulu.Wahai Tuhan kami!Janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang2 yang terdahulu daripada kami..2:286
Alhamdulillah.mase naik ktm tu..carik la koc wanita..ingat nak duduk..xde seat kosong pade permulaannye..aku pandang muke setiap seater tu..huhu..tgok2..ade sorang laki2..ish3x..koc wanita..dy bole buat rilek jeh dudk situ..sabo jelah..akhir sekali..aku berjalan la ke hujung koc wanita dan mendapat seat..Alhamdulillah..sampai di Seremban..berebut2 manusia mahu keluar..yang masuk pon nak berebut2 dengan yg nak keluar..ape nak jadi lah..cube toleransi skek..aku dgn kak faezza tggu jelah nak kua dari ktm tu dgn tenang..mase nak kua tu..ade la mak cik yg tgah tggu nak masuk..dpan mak cik tu ade sorg amoi..dy bwk bagasi besar..xsabo deh nak masuk ktm tu..mak cik tu dengan rilek nye berkata,"saba lah moi..tggu lah org lain nak kua..cube tolak ansur..xblaja sivik ke?? " aku dan kak faezza terkejut gak dgar ayat makcik tu..tapi lame kitorg pike..bagus gak mak cik tu cakap cam tu..ahah..kene sebijik..tapi aku tgok,amoi tu buat xdenga je..ape2 jelah moi..heheh..
perjalanan masih jauh..tempat yg ingin ku tujui belum tiba..dengan pantas kami berjalan dan mencari teksi..akhir nya..selamat sampai ke tempat itu..
SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN AGAMA SHEIKH HAJI MOHD SAID,SEREMBAN..sekolah ku dari form 1 sampai form 5..makin cantekk skola aku ni..
sekolah ku..
inilah sekolah ku..teringat kenangan kat sini..kene tasmi Almuzakkir..buku padat yg mengandungi Asma Allah Al-Husna,doa sekolah,doa2 harian,wirid lepas solat,zikir munajat dan bacaan,rukun solat jenazah..Alhamdulillah..walaupun byk kene denda sebab xhafal tasmi..namun..semua nya menjadi bekalan buat ku untuk teruskan perjalanan ini..InsyaAllah menjadi amalan setiap masa..kelas fardu ain petang untuk Form 1 dan Form 2 byk mengajar kan kami..dan menguat kan ukhuwwah antara kami..xdapat aku lupakan suasana itu..rindu nya Ya Allah..
Surau Al-Hidayah
disurau ini lah..aku di tasmi..mendengar majlis2 ilmu..tadarus AlQuran waktu ramadan..teringat aku,siape yang naik lambat..kene tulis name..huhu..maka,apabila hampir ke jam 6.45petang,berlari2 lah kami menaiki tangga bagi mengelakkan dari name ditulis..macam2..heheh..time subuh..memang perit la nak naik surau hidayah nih..begande nafsu tidur tu..xnak bagi solat jemaah kat sini..heheh..dengan keikhlasan para2 ajk musolla,diketuk la zink kat lua dorm..maka tekejut lah kami kerane suda lmbat..tapi jangan risau..makmum muafik..heheh..
beso nye..













sekolah aku ni gak...memang pentingkan keceriaan..lepas satu,satu pertandingan sekolah ni masok..yg best nye...bile nak tibe hari para2 hakim dtg nak cek skola..dengan semangat nye lah kami berkemas..huhu..kelas da macam dorm..dengan kapet nye..skirting di meja..macam2..pape pon..ni jugak buat kami semangat nak blaja..kelas camtik di mata kami..heheh..kebersihan separuh daripada iman..Allah itu indah dan suka kan keindahan..terubat rindu pada sekolah akhir nya..selepas bejalan di sekolah,dan berjumpa adik2 yang menjadi pelapis kami,generasi yg akan membangunkan Agama,dan sekolah am nye..semoga adik2 berjaya membawa SHAMS ke mata dunia..pasti kan tarbiyah di Shams makin mantop..Insya Allah.. itu sahaja untuk kali ini..
-PRAY HARD,WORK SMART-

No comments: