Pages

Followers

Friday, August 6, 2010

permulaan di alam blog...

Alhamdulillah..pade pagi yg hening nih...aku membuat blog yg ke 3..setelah aku mengdeletekan blog2 ku yg lame itu..it is a long time for me..to make a new blog..x tahu la..ari ni baru terdetik nak buat..rase ingin menulis..ramai kawan2 dan sahabat dan teman yg buat blog..rajin mereka.ade yang jadikan blog sebagai medan untuk menyampai nasihat,ade yg ingin mencari kenalan..terserah pada niat masing2..semoga semuanya kerana Allah Taala...semoga,apa yg aku tulis ini..dapat memberi manfaat kepada diri dan semua yg terbace..xdapat byk,sikit pon jadi lah kan..
tadi..datang sekawan kakak ke dorm ku..menjual tudung yg digemari ramai..tudung yg mudah dipakai..tudung indon..diberi name oleh adik beradik ku..aku hanye memerhati dari jauh..xde feel nak join dyorg..rajin student skrg ni ye..sambil blaja..menjual..nak tambah pendapatan seisi keluarga..huhu..ade jugak yg jual selendang...aku diam je pandang selendang tu..cantik kaler nye..alangkah sayang skali..selendang..jarang dan tidak menepati ape yg dituntut oleh Islam...tapi nak buat camane??itulah budak2 zaman sekarang..makin dilarang..itulah yg nak dipakai..kalau lah aku bole gunakan kuasa yg ade...nak je aku amik selendang tu..cakap kat kakak2 tu..jual selendang yg besar dan tebal..baru molek..xde lah kene saman ngan mak guard..xpasal2 mak guard yg jdi musuh..heheh..semoga Allah sentiasa melindungi aku dari perkare2 sedemikian..maaf kepade kakak2 yg pakai selendang tadika,,bukan niat ku untk memandang mu..kamu yg membuatkan aku memandg mu dgn care yg begitu..kalau lah aku yg same jantina ni dah pndg..apatah lagi sebaliknya..tutuplah auratmu..yg hanya untuk yg layak sahaja..seorang perempuan,apabila die menyebabkan laki2 terpandang2 dirinya..maka..tidak akan di cium bau syurga..nauzubillahu min zalik..bau syurga syeikh...brape tahun perjalanan nak sampai ke syurga..bau xdapat cium..inikan pulak nak tgok syurga..fikir2kanlah wahai kaum Hawa..wanita..perempuan..muslimah..semoga Allah melindungi kita..
sambung lagi kisah menjual tadi..aku pandang je selendang tu..sahabat aku yg beli selendang tu,dy amik bju raye yg bru dy beli kat Nilai Square..aku renung..persediaan untuk Syawal suda ade !! bagaimane dgn Ramadan??aku sendiri pon begitu..suda lame beli baju raye..aku renung kembali..bulan yg dinantikan oleh para sufi,para wali..bakal tiba..tapi..kita masih tidak bersedia..pada bulan ini dibuka seluas-luasnye pintu syurga,ditutup pintu neraka..hanya sedikit sahaja yg akan mendapat kemanisan bulan ini..semoga kite tergolong dalam golongan yg berebut2 utk membuat ibadah dan bukan berebut2 di pasar Ramadan untuk membeli juadah bebuka..same2 kite muhasabah diri kite..
Sambung lagi cerite selendang tu..heheh..org perempuan ni..kalo da nampak kain,tudung, tshirt ke..mesti nak beli..walaupun kat dalam loker kecik UIA tu..da xtahu nak letak mane baju2 tu..melambak2..aku teringat satu kisah para sahabat Nabi..sahabat Nabi ni...kite memg tahu..mereke ni terkenal dgn kezuhudan mereka..SUBHANALLAH..satu hari,Salman Al-Farisi Radiallahuanhu..seorg pemude bertanye kpd beliau..mengapa die hye melihat,beliau hye ade 3 harta sahaje..iaitu..serban,tongkat dan cawan..sahabat nabi pon menjawab bahawa..dgn 3 harta yg ade ni..dy xtahu nak jawab kat Allah macamane..MASYAALLAH..fikir2 kan sahabat..brape byk brg2 yg kite ade ni..tapi sebenanye xpelu untk kite?? apakah yg akan kite jawab di akhirat kelak..semoga kite tdak berada di dlm golongan org yg mencintai harta dunia..Amin Ya Rab..

No comments: